'Hadis Palsu' Zaman Moden

View previous topic View next topic Go down

'Hadis Palsu' Zaman Moden

Post  Admin on Tue Dec 11, 2012 11:46 am

“Slm,kpd smua yg brglr mslim,hri ni pkr meteorologi bhgn bunyi dr Rusia mndpti ssuatu bnyi gnjil sprti ngauman rksasa dr bwh mantel bumi.Menurut para ulama kmungkinan bsr itu suara Dajal y brusaha utk naik ke muka bumi.Oleh itu,kita d sruh sntiase x b’henti azan n solat,sbrkn kpd 10 umat ISLAM...amanat.”


Siapalah pencetus angkara ni ya? Jangan-jangan orang dari ‘line’ telefon tak? Maklumlah, satu orang kena sebar kepada sepuluh orang. Kalau ada sejuta orang pengguna, kan dah jadi 10,000,000 sms? Lagi cepat habis kredit pengguna, lagi untunglah pihak penjualnya. Ini sekadar agak-agak saja, belum ada bukti kukuh pun.


Dari semasa ke semasa pelbagai berita buruk yang boleh menggugat ketenteraman jiwa umat Islam disebarkan melalui cara di atas. Kena sebar kepada 10 oranglah, 7 oranglah. Antaranya berita Masjidil Aqsa dikepung, seolah-olah hendak diserang dan diruntuhkan oleh tentera Zionis sebentar saja lagi. Selang beberapa bulan, masuk lagi mesej yang sama. Entah berapa kalilah Masjidil Aqsa hendak dikepung dan diruntuhkan. : )


Kadang-kadang isinya dalam bentuk fadhilat. Contohnya (lebih kurang):


“Laailahaillallah, Muhammadurasulullah. Kalimah tauhid yang membawa berkat. Sabda Nabi, sampaikan walau satu ayat. Sebarkan kepada 10 orang Islam, insyaallah membawa kebaikan.”


‘Hadis-hadis palsu zaman moden’ ini hampir-hampir tidak ada manfaatnya. Jika ada perkataan “sampaikan kepada sejumlah orang” biasanya mengarut saja. Memang baik kita abaikan. Sekiranya anda menulis ataupun mendapat hadis umpamanya, dan mahu disampaikan kepada orang lain, itu memang bagus. Tapi yang berisi arahan supaya sebarkan kepada sejumlah orang, kadang-kadang berupa ugutan pula, jangan dilayan.


Ugutan yang dibuat pun memang melucukan (bagi yang tahu). Samalah halnya dengan surat berantai kisah Syeikh Ahmad yang ‘mengetop’ kisahnya sekitar 70-8-an dulu. Sesiapa yang sebarkan surat itu kepada sejumlah orang, pasti akan mendapat imbuhan keduniaan seperti kenaikan pangkat, mendapat anak dan macam-macam lagi. Siap diberikan contoh kejayaan orang-orang kenamaan yang pernah menyebarkan surat itu. Sesiapa yang tidak percaya dan tidak mahu menyebarkannya pula, akan ditimpa musibah yang besar, juga beserta contoh-contoh mereka yang pernah terkena musibahnya. ‘Hadis-hadis palsu zaman moden’ ini pun ada juga yang diselitkan ugutan seumpama ini. Orang awam yang kurang pengetahuan pun bersungguh-sungguhlah menyebarkannya kerana takut terkena musibah. Mana yang lebih bijak, mereka SMS ustaz-ustaz dulu minta penjelasan.


Antara bahaya besar yang kita nampak daripada aktiviti penyebaran ‘hadis-hadis palsu zaman moden’ ini boleh kita ambil daripada cerita ‘Penggembala dengan Harimau’. Penggembala berteriak kepada orang kampung kononnya kambing-kambingnya diserang harimau. Apabila orang kampong tiba, ternyata perkara itu hanyalah dustaan si penggembala. Kali pertama orang percaya, kali kedua orang percaya. Masuk kali ketiga orang buat tak tahu saja walaupun ketika itu memang betul ada harimau menyerang kambing-kambing.


Dalam hal ‘hadis palsu moden’ ini, dikhuatiri satu hari nanti umat Islam sudah hilang sensitif kerana muak ditipu berulang-kali dan akhirnya buat tak tahu saja mesej yang disebarkan sedangkan ketika itu umat Islam memang betul-betul berada dalam bahaya dan memerlukan gerak segera. Memang tidak bertanggungjawab para pencetus ‘hadis palsu moden’ ini.


Kita kembali kepada ‘hadis palsu moden’ yang saya terima di atas. Agak melucukan bunyinya “pakar meterologi BAHAGIAN BUNYI”. Adakah jawatan sebegitu? Jika ada, betullah tu, mungkin saya yang kurang ilmu.


Pakar bahagian bunyi itu kononnya mendakwa terdengar bunyi seperti NGAUMAN RAKSASA dari bawah mantel bumi. Terus PARA ULAMA menyatakan bunyi itu kemungkinan bunyi Dajal yang mahu naik ke atas muka bumi. Oang-orang di Rusia (banyak yang atehis) sana percaya kisah Dajjalkah?


Amboi, amboi, cepat betul pakar-pakar bunyi itu berhubung dengan PARA ulama sedangkan mereka baru mendengar bunyi itu HARI INI! Masa bila pula apabila ada sesuatu penemuan baru, pakar-pakar meteorology Rusia menajdikan ulama sebagai rujukan? Dan para ulama pun begitu pantas sekali memberikan ulasan. Yang mana satu Dajal ni, yang nak keluar dari bawah tanah tu ke... ataupun yang mula-mula menulis mesej di atas? Hebat betul Dajjal, keluar-keluar dari BAWAH MANTEL BUMI, terus capai telefon bimbit dan tulis mesej. : )


Kemudian, bila masa pula Dajjal tinggal di bawah bumi? Saya rajin juga membaca dan membuat nota tentang Dajjal tapi tak jumpa pula kisah Dajjal tinggal dalam tanah, dan mengaum pula bunyinya. Pencetus ini nyata jahil ehwal agama Islam.


Kejahilannya terserlah lagi apabila membuat seruan supaya umat Islam SENTIASA/ TIDAK BERHENTI mengerjakan solat dan berazan. Ajak orang supaya membanyakkan solat itu bagus, tapi olat dan azan ‘non-stop’ tu pernahkah dibuat para pendahulu kita? Boleh jadi si pencetus ini bukan orang Islam, tak mustahil. Lebih-lebih lagi apabila dia menulis “kpd 10 umat ISLAM” dengan perkataan ISLAM diserlahkan berhuruf besar. Cepatlah habis ‘kredit’ orang-orang Islam asyik menyambung rantai mesej palsu. : )


Zaman dahulu, hadis-hadis palsu yang menggesa umat Islam menambahkan amal memang banyak. Antara tujuannya supaya umat Islam leka dengan amal dan ketinggalan ehwal keduniaan menyebabkan musuh-musuh Islam mudah menjatuhkan Islam. Ada juga yang mahu mengukuhkan kedudukan politiknya lalu menyebarkan fadhilat amal yang luar biasa. Tujuannya supaya umat Islam kurang masa untuk meneliti ehwal politik, maka dia akan mengaut apa-apa keuntungan politik.


Contohnya hadis-hadis yang mengatakan jika melakukan satu amal tertentu berterusan ataupun pada masa tertentu, akan mendapat pahala 7 orang nabi. Sekali buat sudah dapat pahala 7 nabi, kalau dibuat setiap tahun, setiap minggu? Wahhh, kalah habis para nabi punya amal!


Begitulah, salah satu kaedah untuk mengenal hadis palsu ialah ganjaran yang dijanjikan itu terlalu berlebih-lebihan. Orang awam pun berlumba-lumbalah mengikut saranan hadis palsu itu sedangkan pada masa yang sama pencetusnya mengaut keuntungan.

http://alexanderwathern.blogspot.com/2009/03/hadis-palsu-zaman-moden.html


Abu Zulfiqar 'Alexandewathern'

Admin
Admin

Posts : 421
Join date : 07/12/2012

View user profile http://alamsyari.forumms.net

Back to top Go down

Re: 'Hadis Palsu' Zaman Moden

Post  Admin on Tue Dec 11, 2012 12:11 pm

Jangan baca jika tidak ikhlas...

Doa:
Bismillah.
Ya Allah lindungilah masyarakat Palestin dari ancaman bahaya dari kafir Israel. Demi Allah saya akan kirim doa ini kepada 10 orang teman saya.
TAMAT

Begitulah lebih kurang bicara satu mesej yang dimajukan kepada saya. Sejak tulisan saya ‘Hadis Palsu Zaman Moden’ disiarkan, saya menerima beberapa lagi ‘hadis palsu moden’ untuk diminta penjelasan. Terima kasih banyak kepada pengirim atas kepekaannya.

Sangat penting untuk kita sama-sama maklumi di sini, antara cara untuk mengenal hadis palsu moden ialah mesej itu :

1. Mengandungi GESAAN supaya menyebarkannya kepada orang lain, lebih-lebih lagi jika dinyatakan jumlah orang yang perlu kita majukan mesej. Contohnya 7 orang, 10 orang dan sebagainya.

2. Mengandungi ANCAMAN khabar buruk jika kita enggan menyebarkannya. Contohnya akan mengalami malapetaka, gagal mendapatkan sesuatu, terlepas daripada memperolehi sesuatu dan sebagainya

Apabila kita menerima mesej seperti ini, tolonglah jangan dilayan. Kemudaratan hanya datang daripada Allah, tukang pencipta mesej itu tidak ada apa-apa kuasa. Mereka mungkin:

1. Orang yang mahu mencetuskan kebimbangan tak berasas dalam kalangan umat, ataupun
2. Orang yang mahu mengaut keuntungan-keuntungan tertentu terutamanya dari segi kewangan, ataupun
3. Orang yang mahu bergurau-senda tapi tak kena tempat

Kita lihat satu lagi mesej. Kali ini sasarannya ialah para pelajar yang sedang menunggu keputusan peperiksaan.

MULA
Ya Allah... kauberilah kami keputusan yang terbaik ya Allah
Ya Allah sesunguhnya Engkau Maha Pemurah ya Allah
Setidak-tidaknya Kauberilah kami lulus ya Allah
Dan janganlah Kauberi kami kegagalan ya Allah
SEBARKAN MESEJ INI KEPADA 10 ORANG RAKAN ANDA

JANGAN MENYESAL SEKIRANYA ANDA GAGAL DALAM PEPERIKSAAN KERANA TAK FORWARD MESEJ INI KEPADA ORANG LAIN SUPAYA ANDA DIDOAKAN MEREKA!

SEMOGA KEJAYAAN MENANTI ANDA. INSYAALLAH... AMIN!
TAMAT.

Tanpa segan silu menggunakan agama, doa dan nama Allah untuk membuatkan ribuan mesej berpindah dari satu telefon ke telefon yang lain. Lawak betul ancaman yang disertakan. Jika kita tidak menyebarkan satu doa saja, kita akan gagal dalam peperiksaan. Sungguhpun lawak, tapi niat dan cara pencetusnya memang jahat. Pada bahagian doa ditulisnya huruf kecil, pada ancaman dan gesaan penyebaran ditulisnya huruf besar untuk menunjukkan betapa pentingnya hal ini. Psikologi murahan!

Bayangkanlah remaja kita hari ini yang lemah pengetahuan dan amalan agama mereka. Apabila menerima mesej seperti ini banyak yang berasa risau. Mahu tak mahu mereka akan majukan mesej ini kepada 10 orang rakan mereka.

Di bawah ini ada satu lagi mesej yang memang elok jika kita doakan supaya bala menimpa pencetusnya.

MULA
Kementerian Pelajaran Malaysia telah menetapkan result SPM akan keluar pada xx/xx/xx.
Untuk maklumat lanjut sila layari XXXXXXXXXX.com.my
SEBARKAN KEPADA CALON SPM LAIN
TAMAT

Amboiiii, bahagian “sebarkan” ditulisnya huruf besar. Atas aduan mereka yang prihatin, saya pun pergilah ke laman yang dimaksudkan. Jika benarlah sangkaan saya, memang celaka pencetus mesej ini. Dibinanya satu laman ‘mengaut duit’. Satu klik katakanlah 1 sen. 6-7 kali saya klik kerana berpindah muka surat. Saya pun tidak ada pengetahuan tentang laman-laman ‘kaut duit’ sebegini. Jika berpindah muka surat pun dikira 1 sen, maksudnya sudah 7 sen wang terkumpulnya. Wallahualam.

1 orang 1 sen. Kalau 1,000 orang? 10,000 orang? 1,000,000 orang?

Saya yakin mereka ini ada yang punya beberapa laman. 1 laman dapat 1,000,000 klik. Kalau 10 laman?

Mengapa saya klik ke muka surat lain? Pengendali laman itu pun bijak juga orangnya. Diletakkannya tajuk-tajuk lain yang memang menarik minat kita untuk berpindah muka surat. Sasarannya bukan pelajar saja, guru pun sama. Diletakknya tajuk/ link tentang ‘pertukaran guru’ dan lain-lain. Pastinya pihak guru yang membaca akan klik. Yang selain guru pun ada. Antaranya link ‘berita semasa terkini’. Lagi banyak muka surat kita buka, lagi si celaka itu suka.

Kesimpulan besarnya, saya menyeru kepada semua... JANGAN ‘FORWARD’ lagi apa-apa mesej ‘hadis palsu zaman moden’. Ada saja ANCAMAN pada mesej itu, terus ‘delete’. Ada saja GESAAN supaya disebarkan kepada orang lain, terus ‘delete’. Tak perlulah bertanya lagi tentang kesahihannya kerana hal itu pun membawa kepada perpindahan banyak mesej antara penanya dengan penjelas. Puak-puak jahat itu memang suka jika jutaan mesej berpindah.

Wallahualam.


Abu Zulfiqar ‘Alexanderwathern’
14 SAFAR 1430

http://alexanderwathern.blogspot.com/2009/03/hadis-palsu-zaman-moden-lanjutan.html

10 FEBRUARI 2009

Admin
Admin

Posts : 421
Join date : 07/12/2012

View user profile http://alamsyari.forumms.net

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum