Sembang Santai di Bawah Pokok Kelapa Pandan

View previous topic View next topic Go down

Sembang Santai di Bawah Pokok Kelapa Pandan

Post  Admin on Sat Dec 29, 2012 6:20 pm

Ghazali : Golongan anti hadis bahaye idak?

Sufyan : Wuih, bahaya le! Tapi... ada satu golongan anti hadith lagi yang tak kurang bahayenye.

Ghazali : Eh, iye ke?

Sufyan : Iye le! Ngape, mike idok (tidak) pecaye ke?

Ghazali : Ce cite, ce cite!

Sufyan : Name mengkeme (mereka) tu... Golongan Anti Hadis Idak (Tidak) Soheh!

Ghazali : Eh, pelik benor bunyi namenye!

Sufyan : Golongan anti hadis dhoif pun namenye juge. Deme tu... yang banyoknye ade dalam puak-puak yang bepaham Salapi Wahabi ni. Tapi ni bukan le bemaksud semua kaum Salapi Wahabi tu anti hadis idok soheh. Paham-paham le maksud “yang banyoknye” tu.

Ghazali : Ooo... gituuu...! Baghu ini le awok tawu (tahu) ni. Elok benor le mike kaborkan ni. Tapi... golongan anti hadis idok soheh....... eh, kan ke elok tu, menolak hadis-hadis yang idak soheh? Tak kan le kite ndak pakey hadis-hadis palsu pulak. Tak gitu yeop?

Sufyan : Hadis-hadis idak soheh ni, bukan hadis palsu aje yeop oooi... bukan hadis-hadis maudhu’ aje. Hadith hasan lizhaatihi... idak soheh. Hadith lighairihi... hadis idak soheh juge. Hadith dhaif... pun idak soheh juge. Habih tu, nok dibuang aje semue tu? Padeheynye Ahli Sunnah wal Jamaah pakei belake yang tige ni.

Ghazali : Iye tak iiyeee.... masok di akei (akal) juge cakap-cakap mike tu!

Sufyan : Hah, itu le teman kaborkan.

Ghazali : Terima kasih banyok le Pian. Mike leee sahabat teman dunia akhirat. Nih, teman sebenornye nak mengambik kelape pandan mike ni haa... sebijik due.

Sufyan : Eh, sile sile! Jangankan kelape pandan... daun pandan pun banyok hah kat belakang tu. Ambik je le.



Abu Zulfiqar

28 September 2011

http://alexanderwathern.blogspot.com/2011/09/sembang-santai-di-bawah-pokok-kelapa.html

Admin
Admin

Posts : 421
Join date : 07/12/2012

View user profile http://alamsyari.forumms.net

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum